روزنامه نگار

خاطرات حج
ساعت ٩:٤٦ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱٧ تیر ۱۳۸٩

جمعه 11 تیرماه 1389

ساعت 2 صبح فرودگاه مشهد بودیم . ساعت هفت صبح پرواز کردیم و 10 نیم صبح در فرودگاه مدینه نشستیم. اختلاف ساعت مدینه با ایران حدود 1.5 ساعت بود . این یعنی وقتی به مدینه رسیدیم ساعت 9 صبح بود و می توانستیم نماز جمعه را در مسجدالنبی اقامه کنیم.

19 رجب 1431 هجری قمری :باور نمی کنم در مسجد الحرام نشسته ام و منتظر اقامه نماز جمعه هستم. حس اینکه در مکانی نماز بگذاری که روزی رسول خدا و اصحابش نماز خوانده اند قابل توصیف نیست.

اگر زمان 1430سال به عقب بر می گشت لابد الانن رسول الله در محراب این مسجد آسمانی بود و من هم پشت دیوارهای کوتاه گلی مسجد روی خاکهای مدینه نشسته بودم.

یکشنبه 13تیرماه 1389

مسجد قبا - ذوقبلتین - کوه احد - مسجد خندق (سلمان) اماکنی بود که در این روز دیدیم.فاصله خندق تا مسجدالنبی زیاد نبود و این یعنی مدینه در زمان پیامبر "شهر" نبوده وبیشتر به یک ده بزرگ امروزی شبیه بوده است.

دوشنبه 14 تیرماه 1389

مسجد مباهله و  مسجد اباذر اماکنی بود که در این روز دیدیم.

سه شنبه 15 تیرماه 1389

برای نماز ظهر به مسجد امری (یا همان مسجد شیعیان ) رفتیم.مسجد در مکانی دور از مدینه اما خوش آب هوا بود. درخت های نخل فراوان و نهر داخل مسجد آن را با صفا کرده بود. نماز در این مسجد صفای دیگری داشت و همنطور گذاشتن پای برهنه داخل نهر آب داخل حیاط مسجد.

در برگشت با یک رانند تاکسی شیعه دوست شدیم که تلفنش را به ما داد تا در مسافرت های بعدی هم او را ببینیم.

چهارشنبه16 تیرماه 1389

مدینه را به سمت مکه ترک کردیم. با قبرستان بقیع و مسجدالنبی وداع کردم. از مدینه کتابهایی در باره بقیع خریدم که برایم جالب بود سعودی ها این کتابها را به زبان فارسی چاپ کرده بود.

و اما بقیع
بقیع نام سرزمینی است در مدینه که به دستور رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم به قبرستانی برای مسلمانان تبدیل شد. اولین کسی که در آنجا به توصیه رسول خدا دفن شد عثمان بن مظعون بود که از دوستان نزدیک پیامبر و امیرالمؤمنین علی علیه السلام به شمار می‌رفت؛ علی علیه السلام در سخنانش او را بسیار یاد می‌کرد و از روی علاقه‌اش به او، نام یکی از فرزندانش را عثمان نهاد.
رسول خدا برخی از شهدای احد و نیز فرزندش، ابراهیم، را در آنجا دفن کرد و به این ترتیب بر شرافت آن افزود. بعدها که عثمان بن عفان در قبرستان یهودی‌های مدینه به اسم حس کوکب دفن شد، معاویه بقیع را به قدری گسترده ساخت که قبر عثمان در بقیع قرار گیرد.
بقیع هم ‌اینک مزار چهار تن از امامان شیعیان ( امام حسن مجتبی(ع) ، امام سجاد(ع) ، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ) است. همچنین قبر بیشتر زنان پیامبر(ص) و نیز عباس عموی پیامبر(ص) و فاطمه بنت اسد، مادر امام علی علیه السلام، و برخی دیگر از بزرگان در این قبرستان قرار دارد. بقیع قبرستانی است مورد احترام همه فرقه‌های اسلامی، و اکنون در چند قدمی حرم پیامبر قرار دارد.

ساعت 9 شب بعد از احرام در مسجد شجره به سمت مکه حرکت کردیم که حدود ساعت 2 صبح روز بعد به مکه رسیدیم.یکی دو نفر که حرفه ای بودند همان بدو ورود به هتل برای طواف عازم مسجدالحرام شدند و بقیه ماندند تا ساعت 5 صبح.